Veelgestelde vragen

Documenten en Facturatie
Formules en prijsofferte
Contract aanpassen en Veranderen van verzekeraar of verzekering
In geval van schade en diefstal

Documenten

Wat is het roze document ?
Het "roze document" is het formulier "aanvraag tot inschrijving van een voertuig". Dit document heb je nodig om een nieuwe wagen in te schrijven bij de D.I.V. (Dienst voor Inschrijven van Voertuigen). Na inschrijving van je wagen ontvang je de nummerplaat.

Dit roze document is gratis verkrijgbaar bij:
de verkoper van jouw voertuig
de D.I.V.
jouw verzekeringsmaatschappij
de stations van de autokeuring
Vul de inschrijvingsaanvraag correct in en stuur het formulier naar ons toe. Wij helpen jouw aanvraag te verwerken en na 24 tot 48 uur krijg je jouw persoonlijke nummerplaat in de post.

Koop je een tweedehandsauto? Dan krijg je het roze formulier van de verkoper. Let erop dat er een stempel van de technische keuring op staat, want dit document is maar 2 maanden geldig.
Waarvoor dient het internationaal verzekeringscertificaat (verzekeringsbewijs of groene kaart)?
Je groene kaart is je verzekeringsbewijs. Dit document bewijst dat je verzekerd bent voor schade die je wagen kan veroorzaken aan anderen. Zonder dit verzekeringsbewijs mag je in België niet met je wagen rijden.

Als de politie naar je verzekeringsbewijs vraagt bij een controle of ongeval, moet je die dus kunnen tonen. Kan je dat niet, dan riskeer je een boete. En ook bij de keuring heb je je verzekeringsbewijs nodig.

Meer informatie over je verzekeringsbewijs (groene kaart).
Waarom spreken we van een groene kaart als deze wit is?
Dit verzekeringsbewijs wordt ook wel groene kaart genoemd omdat het tot voor kort altijd groen was. Sinds 1 juli 2020 is je verzekeringsbewijs immers niet langer een groen en dubbelzijdig document, maar wel een enkelzijdig document in zwart-wit.

De verzekeringsbewijzen die voor 1 juli 2020 opgemaakt zijn op groen papier, blijven geldig tot de vermelde vervaldatum. Bij hernieuwing van jouw contract zal je dan een nieuw verzekeringsbewijs krijgen op een witte achtergrond.

Meer informatie over je verzekeringsbewijs (groene kaart).
Mag ik de digitale versie van mijn verzekeringsbewijs (groene kaart) voorleggen bij een controle?
Als de politie of de keuring naar je verzekeringsbewijs (groene kaart) vraagt bij een controle of ongeval, moet je die kunnen tonen.

Voor België en andere landen van de Europese Unie
Ja, sinds 1 juli 2020 mag je de digitale versie van je verzekeringsbewijs gebruiken in België en alle andere landen van de Europese Unie. Aarzel dus niet om jouw verzekeringsbewijs op te slaan op je smartphone of in de cloud als je dat verkiest.
 
Voor landen buiten de Europese Unie
Nee, buiten de Europese Unie is een papieren versie nog altijd verplicht.

Meer informatie over je verzekeringsbewijs (groene kaart).
Wanneer krijg ik mijn definitief verzekeringsbewijs (groene kaart)?
Wanneer je een nieuw contract ondertekent of een bestaand contract aanpast, zal je eerst een voorlopig verzekeringsbewijs (groene kaart) ontvangen. Nadat je jouw premie hebt betaald, sturen we jou een definitief verzekeringsbewijs toe.

Meer informatie over je verzekeringsbewijs (groene kaart).
 Wat moet ik doen bij verlies of diefstal van mijn boorddocumenten?
Geef het verlies of de diefstal van jouw documenten aan bij de politie en vraag een attest aan.

Breng ook ons op de hoogte van het verlies van je boorddocumenten. Wij sturen je dan het roze formulier toe, waarmee je een duplicaat van het inschrijvingsbewijs kan aanvragen.

Het geheel stuur je dan naar de Dienst voor Inverkeerstelling van Voertuigen (D.I.V.), waarna wij je een duplicaat van je verzekeringsbewijs (groene kaart) sturen.

Opgelet! Als het gelijkvormigheidsattest van jouw voertuig gestolen is, moet je bij jouw concessiehouder of een andere concessiehouder van het merk een duplicaat aanvragen. Je moet ook een duplicaat van de technische controle aanvragen als het voertuig ouder is dan 4 jaar.
Ik verander van wagen, wat moet ik doen?
Stuur de inschrijvingsaanvraag (roze document van DIV) van jouw nieuwe wagen volledig ingevuld en aangetekend naar ons toe. Wij helpen jouw aanvraag te verwerken en na 24 tot 48 uur krijg je jouw persoonlijke nummerplaat in de post. Inschrijving moet gebeuren wanneer jouw Burgerlijke Aansprakelijkheid bij ons verzekerd is.

Koop je een tweedehandsauto? Dan krijg je het roze formulier van de verkoper. Let erop dat er een stempel van de technische keuring op staat, want dit document is maar 2 maanden geldig.

Meer informatie over je inschrijvingsaanvraag.
Ik verander van domicilie, wat moet ik doen?
Wanneer je verandert van domicilie, ben je verplicht ons dit te laten weten, want dit kan je verzekeringspremie beïnvloeden.

Zo moet je ons ook op de hoogte brengen van elke wijziging in het risico, bijvoorbeeld als je verhuist, je van voertuig verandert of jouw gewoonlijke parkeerplaats wijzigt (openbare weg, gesloten garage…).

Meld een wijziging:
Via het online contactformulier op onze website.
Telefonisch op 02 505 67 00, van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 17u.
Met de post: Yuzzu, Tour & Taxis, Havenlaan 86C bus 117, 1000 Brussel.

Facturatie

Kan ik per semester of trimester betalen?
Nee, onze betalingsmethoden zijn jaarlijkse betaling via overschrijving of maandelijkse betaling via domiciliëring.
Ik wil graag via domiciliëring betalen. Hoe regel ik dat?
Om een ​​domiciliëring te activeren, volstaat het om het SEPA-domiciliëringsdocument volledig in te vullen, te ondertekenen en terug te sturen. Dit document kan je telefonisch aanvragen op het nummer 02 505 67 00.

Na ontvangst van het document activeren wij jouw domiciliëring tot aan de vervaldatum van het contract. Wij zorgen voor de verdere afhandeling van jouw verzoek bij de bank. Je hoeft dus niets meer te doen!
Kan ik de uitvoeringsdatum van mijn domiciliëring kiezen of veranderen?
Nee, het is niet mogelijk om de datum te kiezen waarop het te betalen bedrag door jouw bank wordt ingehouden. Je vindt de uitvoeringsdatum op jouw betalingsuitnodiging of in de betalingstabel op jouw factuur.
Zijn er extra kosten als ik via domiciliëring betaal?
Ja, er zijn bijkomende kosten van € 4 per maand voor de administratieve opvolging. Dat bedrag komt bovenop de BA die in jouw verzekeringsvoorstel of contract vermeld staat.
Ik heb een domiciliëringsnummer gekregen, maar mijn verzekering start pas volgend jaar. Wanneer gaan jullie mij iets aanrekenen?
We sturen je een uitnodiging tot betaling één maand voor de startdatum van jouw verzekering. De eerste afhouding gebeurt automatisch 8 werkdagen voor de startdatum van jouw contract.
Waarom hebben jullie het bedrag van mijn eerste maandelijkse factuur verdubbeld?
Verzekeringspremies worden van tevoren geïnd. Afhankelijk van de ingangsdatum van jouw contract stellen wij een factuur op voor een periode van twee maanden.

Bijvoorbeeld: het is 15 januari en je contract start op 16 januari, dan betaal je de lopende maand (januari) en de volgende maand (februari). De komende maanden wordt jouw premie maandelijks ingehouden volgens de betalingstabel.
Mijn domiciliëring is niet gelukt. Wat moet ik doen?
Als de domiciliëring mislukt bij de eerste inhouding, weet dan dat die een tweede maal wordt aangeboden 5 werkdagen na de eerste poging. Voor vragen kun je ons altijd bellen op 02 505 67 00, wij helpen je graag verder.
Mijn bankrekeningnummer is gewijzigd. Wat moet ik doen voor mijn domiciliëring?
Als je een nieuw rekeningnummer hebt, neem dan contact met ons op via 02 505 67 00, dan sturen wij jou een nieuw SEPA-mandaat. Je hoeft het alleen maar naar ons terug te sturen, volledig ingevuld en ondertekend.

Let op met eventuele betalingen en/of vertragingen, aangezien het systeem eerdere onbetaalde premies kan inhouden. Wanneer we het nieuwe mandaat activeren, wordt het oude automatisch stopgezet.
Ik heb mijn contract al ontvangen, maar mijn factuur nog niet. Wat moet ik doen?
Maak je geen zorgen, de factuur wordt binnen enkele dagen naar jou opgestuurd.

Als je hebt gekozen voor e-mail als communicatiekanaal, vergeet dan zeker niet om jouw spam of ongewenste mails te controleren.
Het bedrag van mijn premie verschilt van het bedrag op mijn prijsofferte. Hoe komt dit?
Er kunnen verschillende redenen zijn. Aangezien elk contract verschillend is, neem je best rechtstreeks contact met ons op via 02 505 67 00. Eén van onze adviseurs legt je dan uit waarom de bedragen verschillen.

Formules en prijsofferte

Gebruikt Yuzzu een bonus-malusgraad?
Nee, bij onze autoverzekeringen gebruiken we geen bonus-malusgraad. We houden enkel rekening met jouw rijervaring en het aantal jaren zonder ongeval in de afgelopen vijf jaar. Hoe minder ongevallen je hebt, hoe minder je betaalt.

Bij bestelwagens berekenen we wel een bonus-malus graad.

Meer informatie over ons bonus malus systeem.
Hoe berekent Yuzzu de bonus-malusgraad bij een bestelwagenverzekering?
We houden rekening met jouw rijervaring en schadeverleden. Zo kunnen we de omvang van het risico zo juist mogelijk in te schatten. De bonus-malusschaal voor bestelwagens gaat van -4 tot + 22 voor onvoorzichtige bestuurders.

Meer informatie over ons bonus malus systeem.
Met hoeveel punten stijgt mijn bonus-malus bij een bestelwagenverzekering bij een ongeval in fout?
Jouw bonus-malus stijgt met 5 punten per ongeval in fout. Vervolgens daalt hij met 1 punt per jaar. 

Bijvoorbeeld: 
In 2018 had je een bonus-malusgraad van 2 en datzelfde jaar had je een ongeval in fout. Op de jaarlijkse vervaldag van jouw contract daalt jouw bonus-malusgraad met 1 punt voor het afgelopen jaar, maar zal hij ook stijgen met 5 punten voor het ongeval in fout. Jouw bonus-malus zal dus op de jaarlijkse vervaldag stijgen naar 2 – 1 + 5 = 6.

Meer informatie over ons bonus malus systeem.
Met hoeveel stijgt de premie voor mijn bestelwagenverzekering voor 1 extra bonus-malus graad?
Jouw premie stijgt over het algemeen met ± 3% per graad, tenzij jouw bonus-malus op 0, 1 of 2 staat. Dan staat jouw verzekeringspremie op zijn minimale waarde, wat neerkomt op 54% van de basispremie.

Meer informatie over ons bonus malus systeem.
Hoe werkt de safe driver bonus?
Wij belonen voorzichtige autobestuurders met een safe driver bonus! Rijd je al meer dan 10 jaar en heb je de laatste 5 jaar geen ongeval in fout gehad? Dan kost je eerste ongeval waarbij jij in fout bent niets en blijft de premie van jouw BA-verzekering dus ongewijzigd.
 
De safe driver bonus geldt niet voor bestelwagenverzekeringen. Om ook voorzichtige bestuurders van bestelwagens te belonen, daalt onze bonus-malus tot -4! Eens je dit niveau hebt bereikt, kost jouw eerste ongeval in fout je niets en blijft de premie voor jouw BA-verzekering ongewijzigd. Meer informatie over de bonus-malus voor je bestelwagenverzekering.
Verzekert Yuzzu terrein- en bestelwagens?
Ja, wij verzekeren zowel terrein- als bestelwagens.
Verzekert Yuzzu lichte vrachtwagens?
Ja, wij verzekeren lichte vrachtwagens en bestelwagens, uit de categorie CT, in België.

Wil je onze verzekeringsformules voor lichte vrachtwagens ontdekken? Praat dan met een van onze medewerkers in een shop, aan de telefoon (02 505 67 00), of bereken je premie online.
Verzekert Yuzzu bestelwagens die permanent in het buitenland zijn?
Nee. Wij raden je aan om een verzekering te nemen bij een lokale verzekeringsmaatschappij.
Verzekert Yuzzu aanhangwagens?
Ja, wij verzekeren aanhangwagens in België voor Burgerlijke Aansprakelijkheid en Rechtsbijstand. Afhankelijk van het gewicht van aanhangwagen betaal je een supplement.
Aanhangwagens ≤ 750 kg = gratis
Aanhangwagens > 750 kg = je betaalt extra
Verzekert Yuzzu caravans?
Ja, wij verzekeren caravans in België voor Burgerlijke Aansprakelijkheid en Rechtsbijstand.
Verzekert Yuzzu mobilhomes?
Nee, wij verzekeren geen mobilhomes.
Wat is een bromfiets?
Een bromfiets klasse A heeft een maximumsnelheid van 25 km/u, een maximale cilinderinhoud van 50 cc en is uitgerust met een kentekenplaat. Je moet geen rijbewijs hebben om dergelijke bromfietsen te besturen.

Een bromfiets klasse B heeft een maximumsnelheid van 45 km/u, een maximale cilinderinhoud van 50 cc en is uitgerust met een kentekenplaat. Je moet in het bezit zijn van een rijbewijs A3 om dergelijke bromfietsen te besturen.

Bekijk onze bromfietsverzekering.
Kan ik mijn Omnium en Burgerlijke Aansprakelijkheid bij verschillende verzekeraars nemen?
Ja, maar wij verzekeren bij voorkeur alles samen, want dat is voordeliger voor jou. Als je jouw Burgerlijke Aansprakelijkheid en Omnium bij 2 verschillende maatschappijen onderbrengt, is het moeilijker om bij een ongeval te bepalen hoeveel welke verzekering dekt.

Je neemt dus best de omniumverzekering op het moment dat je van auto verandert en jouw waarborg Burgerlijke Aansprakelijkheid zet je over op de vervaldatum van jouw contract.
Wat moet ik doen als het merk van mijn wagen niet terugvind in de lijst?
Bel even met iemand van ons team op 02/505.67.00. Zij helpen je graag verder.
Ik wil een online simulatie doen, maar ken de cataloguswaarde van mijn voertuig niet. Wat nu?
Bij de online simulatie wordt de cataloguswaarde van jouw voertuig automatisch voorgesteld. Deze prijs is vastgelegd door de invoerder. Bij een tweedehandswagen vragen we om de nieuwprijs op te geven. Als je deze niet kent, kan je de autogids raadplegen. 

Vind je de waarde van jouw voertuig toch niet terug? Bel ons dan op 02 505 67 00 voor een gepersonaliseerde offerte.
Waarom komt het aantal passagiers op mijn offerte niet overeen met het aantal zitplaatsen in mijn wagen?
Omdat de bestuurder geen passagier is, wordt hij door de Burgerlijke Aansprakelijkheid niet meegerekend. Alleen de passagiers zijn verzekerd.

Wil je ook de lichamelijke schade aan de bestuurder dekken bij een ongeval in fout? Dan bieden wij je onze bestuurdersverzekering aan.
De vorige eigenaar stelt me voor zijn woningverzekering over te nemen. Wat moet ik doen?
Je bent niet verplicht om de woningverzekering of brandverzekering van de vorige eigenaar over te nemen als je een woning koopt. De clausules van onderhands contract of een notariële akte met betrekking tot overname van een lopende woningverzekering zijn niet bindend.
Vanaf wanneer moet ik een nieuwe woningverzekering nemen?
Zo snel mogelijk. Zodra de onderhandse akte getekend is loop je risico.  

Volgens wetsartikel 57 over de grondverzekering blijft de verzekering van de verkoper 3 maanden geldig na het verlopen van de authentieke akte. Maar het is mogelijk dat vorige eigenaar zijn verzekering al heeft opgezegd en dat hij met andere woorden niet meer verzekerd is of onderverzekerd. We raden dus aan jouw nieuwe woning- of brandverzekering te ondertekenen zodra de onderhandse akte getekend is.

Contract aanpassen

Ik verander van adres/domicilie, wat moet ik doen? 
Wanneer je verandert van domicilie ben je verplicht ons dit te laten weten. 
 
Voor je woningverzekering: 
Maak een nieuwe offerte op basis van je nieuwe woning via onze online simulatie of bel ons op het nummer 02 505 67 00. Zo hebben we meteen alle nodige info over je nieuwe woonst. 
 
Voor andere verzekeringen: 
Ga naar het contactformulier en vertel ons wat je nieuw adres is. 
Straatnaam, Huisnummer (en Busnummer) 
Postcode en Plaats 
Wij passen je dossier aan en sturen je een bevestiging met bijvoegsel en bijhorende factuur wanneer alles in orde is. Je premie kan dalen (dan krijg je een terugbetaling) of stijgen (dan krijg je een bijpremie). 
 
Zo moet je ons ook op de hoogte brengen van elke wijziging in het risico: 
Je verandert van voertuig  
De waarde van je woning is gestegen na het uitvoeren van verbouwingen 
De waarde van de inboedel van je woning is sterk gestegen door nieuwe aankopen (laat je dit niet weten, dan ben je onderverzekerd) 
Ik wil de bestuurders in mijn contract(en) aanpassen. Wat moet ik doen? 
Opgelet: je kan enkel bestuurders toevoegen die op hetzelfde adres wonen als de verzekeringsnemer. 

Gebruik het contactformulier en vertel ons welke bestuurders je wil verwijderen en/of toevoegen. Geef onderstaande informatie als je een bestuurder wil toevoegen: 
Voornaam en familienaam 
Leeftijd 
Rij-ervaring  
• Het jaar waarin het rijbewijs werd behaald 
• Een schadeattest indien mogelijk (op te vragen via www.carattest.be of bij de vorige verzekeraar(s)). 
Gaat het om een hoofdbestuurder of occasionele bestuurder? 
Schatting van wie hoeveel met de wagen rijdt. Bijvoorbeeld: de hoofdbestuurder (persoon A) rijdt 90% van de tijd met de wagen, de occasionele bestuurder (persoon B) zal ongeveer 10% van de tijd met de wagen rijden. 
Wij passen je dossier aan en sturen je een bevestiging met bijvoegsel en bijhorende factuur wanneer alles in orde is. Je premie kan dalen (dan krijg je een terugbetaling) of stijgen (dan krijg je een bijpremie). 
Ik wil mijn dekkingen veranderen. Wat moet ik doen? 
Opgelet: Een dekking toevoegen kan altijd en deze zal onmiddellijk actief worden (Bijstand wordt uitzonderlijk pas actief na 7 dagen). Een dekking die je wil verwijderen kan pas effectief verwijderd worden bij de eerstvolgende vervaldag (en dus bij vernieuwing van je contract). 

Gebruik het contactformulier en vertel ons welke dekkingen je wil toevoegen en/of verwijderen. Informeer je altijd goed over wat een dekking precies inhoudt door de informatie op onze website aandachtig te lezen. 

De mogelijke dekkingen zijn:
Autoverzekering: Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA), Mini Omnium, Omnium Essentium, Volledige Omnium, Bestuurdersverzekering, Rechtsbijstand, Pechverhelping of bijstand, Vervangwagen 
Bestelwagenverzekering: Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA), Mini Omnium, Volledige Omnium, Bestuurdersverzekering, Rechtsbijstand, Pechverhelping of bijstand, Vervangwagen
Motorverzekering: Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA), Mini Omnium, Bestuurdersverzekering, Rechtsbijstand, verzekering Motoruitrusting 
Fietsverzekering: Diefstal, Diefstal & Materiële schade, Bestuurdersverzekering, Bijstand 
Woningverzekering: Voor huurders: Huurdersaansprakelijkheid, Inboedel, Diefstal van bezittingen. Voor eigenaars: Gebouw, Inboedel, Diefstal van bezittingen, Afstand-van-verhaal voor eigenaar-verhuurder 

Wij passen je dossier aan en sturen je een bevestiging met bijvoegsel en bijhorende factuur wanneer alles in orde is. Je premie kan dalen (dan krijg je een terugbetaling) of stijgen (dan krijg je een bijpremie). 

Ik wil mijn betalingsmethode veranderen. Wat moet ik doen? 
Opgelet: een verandering van betaalmethode kan enkel doorgevoerd worden op de eerstvolgende vervaldag (en dus bij vernieuwing van je contract). 
 
Gebruik het contactformulier en vertel ons of je maandelijks of jaarlijks wil betalen. 
 
Verander je van maandelijks naar jaarlijks betalen, dan zetten we je bankdomiciliëring stop op de eerstvolgende vervaldag. Je zal daarna een factuur ontvangen voor een jaarlijkse betaling. 
 
Verander je van jaarlijks naar maandelijks betalen, dan zal je een bankdomiciliëringsaanvraag moeten indienen. Download de blanco aanvraag, vul het in en onderteken het. Stuur dit document naar ons op via het contactformulier. Opgelet: er is een bijkomende kost van € 4 per maand voor de administratieve opvolging en je kan de uitvoeringsdatum van de domiciliëring niet zelf kiezen. 
 
Na ontvangst van het document regelen wij jouw domiciliëring (jij hoeft niets meer te doen) en deze begint vanaf de eerstvolgende vervaldag van het contract. 
 
Lees andere veelvoorkomende vragen over facturatie op deze pagina onder de tab 'documenten en facturatie'. Wedden dat jouw vraag er ook tussen staat? 
Ik verander van auto, bestelwagen, motor of fiets. Wat moet ik doen? 
Wanneer je verandert van voertuig ben je verplicht ons dit te laten weten, want dit kan je verzekeringspremie beïnvloeden. 
 
Voor auto’s, bestelwagens, motors en brommers: 
Gebruik het contactformulier en bezorg ons de inschrijvingsaanvraag (roze document van DIV) van jouw nieuwe wagen volledig ingevuld en ondertekend. Raadpleeg hier hoe je het document correct invult. Wij verwerken jouw aanvraag en na maximaal 2 werkdagen krijg je jouw persoonlijke nummerplaat via bpost.  
 
Koop je een tweedehandsauto? Dan krijg je het roze formulier van de verkoper. Let erop dat er een stempel van de technische keuring op staat, want dit document is maar 2 maanden geldig. 

Wij passen je dossier aan en sturen je een bevestiging met bijvoegsel en bijhorende factuur wanneer alles in orde is. Je premie kan dalen (dan krijg je een terugbetaling) of stijgen (dan krijg je een bijpremie). 

Tip: wanneer je verandert van voertuig kijk je best na of je dekkingen ook aangepast moeten worden. Bijvoorbeeld: voor een nieuwe wagen raden we een volledige omniumverzekering aan, voor een oudere wagen een mini omnium. Vergelijk hier onze Omniumformules.
 

Voor fietsen: 
Wanneer je een nieuwe fiets wil verzekeren, dan zal er een volledig nieuw contract worden opgesteld. Je oude fietsverzekering wordt dan stopgezet en je krijgt een eventuele terugbetaling. Je kan via onze online simulatie zelf je nieuwe premie berekenen.
Ik wil mijn contract schorsen. Wat moet ik doen? 
Een schorsing kan je enkel aanvragen voor een auto-, bestelwagen- of motorverzekering. De schorsing betekent dat je contract op pauze wordt gezet. Dit kan enkel bij een schorsing van de nummerplaat. 
 
Wanneer je dan een nieuw voertuig/nummerplaat wil verzekeren, ben je verplicht om deze bij ons te verzekeren. 
 
Wij passen je dossier aan en sturen je een bevestiging met bijvoegsel. 
Ik wil mijn contract opzeggen. Wat moet ik doen? 
Een verzekeringscontract kan niet zomaar opgezegd worden. Je belt ons best op (02 505 67 00) om je persoonlijke situatie uit te leggen waardoor we jou persoonlijk advies kunnen geven. 

Veranderen van verzekeraar en/of verzekering

Kan ik van verzekeringsmaatschappij veranderen als ik van auto verander?
Wanneer je van auto verandert, is het mogelijk dat de voorwaarden en premie van je verzekeringscontract aangepast worden. Wanneer dit het geval is en je hier niet mee akkoord bent, dan kan je van verzekeringsmaatschappij veranderen.

Meer informatie over veranderen van autoverzekering.
Ik sluit me aan bij Yuzzu. Wanneer zeggen jullie mijn verzekering bij mijn vorige verzekeraar op?
Wij moeten een wettelijke opzegtermijn van 3 maanden voor de jaarlijkse vervaldag van het huidige contract respecteren. Wij vragen jouw vorige verzekeraar dus ongeveer 4 maanden voor de vervaldag om jouw contract op te zeggen. Uiteraard blijf je verzekerd bij jouw vorige maatschappij tot de vervaldag van het contract.

Wij nemen ook graag de administratie rond de opzegging bij jouw vorige verzekeraar voor onze rekening. Let er wel op dat we de opzegging enkel in jouw plaats doen als je ons het formulier ‘aanvraag voor opzegging’ volledig ingevuld hebt teruggestuurd. Dit document is je samen met jouw offerte bezorgd.
Ik heb een verzekering bij Yuzzu genomen en mijn huidig contract opgezegd, maar ik heb mijn schadeattest van mijn vorige maatschappij nog niet gekregen.
Het schadeattest, vroeger het "bonus-malus attest", wordt afgegeven op de vervaldatum van het contract, wat overeenstemt met het ogenblik waarop jouw contract werkelijk wordt opgeschort. Je vorige verzekeraar zal je het attest opsturen in deze periode, waarna jij het aan ons moet bezorgen.
Kan ik mijn Omnium en Burgerlijke Aansprakelijkheid bij verschillende verzekeraars nemen?
Ja, maar wij verzekeren bij voorkeur alles samen, want dat is voordeliger voor jou. Als je jouw Burgerlijke Aansprakelijkheid en Omnium bij 2 verschillende maatschappijen onderbrengt, is het moeilijker om bij een ongeval te bepalen wat welke verzekering dekt.

Je neemt dus best de omniumverzekering op het moment dat je van auto verandert en jouw waarborg Burgerlijke Aansprakelijkheid zet je over op de vervaldatum van jouw contract.
Ik word eigenaar. Kan ik mijn huidige woningverzekering onmiddellijk opzeggen?
Als je jouw woningverzekering wil opzeggen, moet je dit 3 maanden voor de hoofdvervaldag van jouw contract laten weten aan jouw verzekeraar.

Maar als je beslist om te bouwen of te kopen en daardoor huiseigenaar te worden, kan je jouw huidige huurderspolis opzeggen en onmiddellijk een woning- of brandverzekering afsluiten. Dit geldt alleen voor de bouwgarantie. Voor de inboedel moet je altijd de wettelijke kennisgeving van 3 maanden respecteren.
De vorige eigenaar stelt me voor zijn woningverzekering over te nemen. Wat moet ik doen?
Je bent niet verplicht om de woningverzekering van de vorige eigenaar over te nemen als je een woning koopt. De clausules van onderhands contract of een notariële akte met betrekking tot overname van een lopende woningverzekering zijn niet bindend.
Vanaf wanneer moet ik een nieuwe woningverzekering nemen?
Zo snel mogelijk. Zodra de onderhandse akte getekend is loop je risico. Volgens wetsartikel 57 over de grondverzekering blijft de verzekering van de verkoper 3 maanden geldig na het verlopen van de authentieke akte. Maar het is goed mogelijk dat vorige eigenaar zijn verzekering al heeft opgezegd en dat hij met andere woorden niet meer verzekerd is of onderverzekerd. We raden dus aan jouw nieuwe woning- of brandverzekering te ondertekenen zodra de onderhandse akte getekend is.

In geval van schade en diefstal

Wat moet ik doen bij diefstal in mijn woning?
Waarschuw meteen de politie en raak zeker niets aan; je zou aanwijzingen kunnen uitwissen.
Ben je bij ons verzekerd voor diefstal? Verwittig ons dan zeker ook. Zo kunnen wij de schade bepalen en vergoeden.Je kan ons telefonisch bereiken op 02 505 67 00 of via onze contactformulieren. 
Als kredietkaarten en/of cheques werden gestolen, verwittig je ook best Card Stop op 070/344.344 om alles te blokkeren.
Wat moet ik doen bij schade in/aan mijn woning?
Een schadegeval moet je binnen de 8 dagen na het voorval aangeven. Dit is wettelijk verplicht.
 
Bereik ons op 02/505.67.00 of via ons contactformulier. Zo kunnen wij snel een expert kunnen aanstellen en extra maatregelen nemen om de gevolgen van de schade te beperken (dak dichten, water afsluiten, ...). Als de schade te groot is, zorgen wij voor een vervangwoning voor jou en jouw familie.
Wat moet ik doen als ik bij een verkeersongeval betrokken raak?
Zijn er gewonden? Dan ben je verplicht de politie te bellen en zo snel mogelijk aangifte te doen. Als er enkel materiële schade is, moet je de politie niet verwittigen. Wij raden je aan dit toch te doen als de andere bestuurder de feiten betwist, weigert om zijn versie van de feiten neer te schrijven of het Europees aanrijdingsformulier niet wil ondertekenen.

Als je bij een ongeval betrokken raakt, vul dan het Europees aanrijdingsformulier zo precies mogelijk in. Zo heb je belangrijke informatie over de eigenaars van de betrokken voertuigen, de bestuurder en z'n verzekeringsmaatschappij en de omstandigheden van het ongeval. Noteer ook de naam en het adres van eventuele getuigen.

Ben je alleen betrokken bij het ongeval? Dan hoef je het formulier niet in te vullen. Een gewone brief met de omstandigheden, de datum, de plaats en de gevolgen van het ongeval volstaan.

Meer informatie over wat te doen na schade aan je auto en een auto-ongeval.
Meer informatie over hoe je het aanrijdingsformulier invult.
Ik heb een ongeval veroorzaakt terwijl ik dronken achter het stuur zat. Wat nu?
Door jouw Burgerlijke Aansprakelijkheid-verzekering zijn we wettelijk verplicht tussen te komen en de schade aan derden terug te betalen.

Omdat wij het onaanvaardbaar vinden dat je jouw leven en dat van andere weggebruikers in gevaar brengt zullen wij, na de slachtoffers te vergoeden, beroep tegen je aantekenen. Zo zal jij opdraaien voor de kosten die zijn verbonden aan dit ongeval.

Ook in de volgende gevallen kunnen wij beroep aantekenen:
Opheffing van de garantie omwille van het niet betalen van de premie
Valse of onvolledige verklaring van het risico tijdens het afsluiten of tijdens de uitvoering van de algemene voorwaarden
Vrijwillig veroorzaakt ongeval
Vertrouwensmisbruik, fraude en verduistering
Deelname aan een niet toegelaten snelheidswedstrijd
Voertuig bestuurd door iemand die de vereiste leeftijd niet heeft
Voertuig dat niet in orde is met de technische controle
Voertuig dat meer personen vervoert dan het maximale toegelaten aantal
Voertuig dat aanpassingen heeft ondergaan die niet vooraf aan ons zijn gemeld

Meer informatie over wat te doen na schade aan je auto en een auto-ongeval.
Meer informatie over hoe je het aanrijdingsformulier invult.
Heb ik recht op een vervangvoertuig na een ongeval?
Dit hangt af van jouw gekozen formule. Voor elke autoverzekering die je afsluit bij ons geniet je automatisch van bijstand bij een ongeval (in fout of in recht) met immobilisatie in België. Dit geldt zowel voor wagens als bestelwagens. Inbegrepen in jouw verzekering zijn:

De pechverhelping van jouw wagen ter plaatse of het takelen naar de meest gepaste locatie voor de herstelling of naar jouw domicilie.
In geval van wegtakelen, worden jij en jouw passagiers bij je thuis afgezet.

Heb je de ook de bijstandsformule ‘Ongeval in België’ gekozen? Dan bezorgt onze partner Touring je een vervangwagen tot 10 dagen na een ongeval in België. Je kan ook kiezen voor een vergoeding van € 50 per dag om zelf, 10 dagen lang, een vervangvoertuig van jouw keuze te huren. Wil je deze voordelen ook in het buitenland, dan kan je de formule ‘Bijstand in het buitenland’ kiezen.
 
Bij ongevallen met motors worden er geen vervangmotors voorzien.

Meer informatie over wat te doen na schade aan je auto en een auto-ongeval.
Meer informatie over hoe je het aanrijdingsformulier invult.
Wat is totaal verlies van mijn voertuig?
Totaal verlies, of “total loss”, van jouw voertuig wordt uitgedrukt in drie gevallen:
Een expert verklaart jouw voertuig “technisch onherstelbaar”.
De kosten voor de herstelling liggen hoger dan de geschatte waarde van jouw voertuig.
Jouw voertuig is langer dan 30 dagen gestolen.
Onze Volledige Omnium-verzekering dekt je bij total loss van jouw voertuig. Dat betekent dat zelfs wanneer je in fout bent bij een ongeval, wij jouw schade vergoeden bij totaal verlies van jouw voertuig.

Meer informatie over wat te doen na schade aan je auto en een auto-ongeval.
Meer inforamtie over hoe je het aanrijdingsformulier invult.
Wat is het bedrag van vergoeding bij totaal verlies van mijn voertuig?
Kies je een Volledige Omnium en is je voertuig minder dan 5 jaar oud? Dan heb je keuze uit 2 formules om de waarde van je wagen of bestelwagen te bepalen bij totaal verlies.
Waardeverminderingsformule L: de waarde van je wagen vermindert met 1% per maand vanaf de eerste maand dat je wagen bij ons verzekerd is.
Bv: Je wagen is total loss 5 maanden na het ingaan van je verzekering. Wij betalen 95% van de totale waarde van je wagen terug
Waardeverminderingsformule GLX: je behoudt twaalf maanden de huidige waarde van je wagen. Vanaf de dertiende maand vermindert de waarde van je wagen met 1% per maand.
Bv: Je wagen is total loss 7 maanden na het ingaan van je verzekering. Wij betalen je de totale waarde van je wagen terug.
Is je wagen ouder dan 5 jaar? Dan hoef je geen formule kiezen. Bij totaal verlies berekent een expert de reële waarde van je wagen.
Bij auto’s en bestelwagens zonder Volledige Omnium wordt totaal verlies niet vergoed.

Meer informatie over wat te doen na schade aan je auto en een auto-ongeval.
Meer informatie over hoe je het aanrijdingsformulier invult.
Wat moet ik doen bij glasbreuk?
Je bent verzekerd voor glasbreuk wanneer je koos voor een Mini Omnium, Omnium Essentium of Volledige Omnium verzekering.
Contacteer ons op het nummer 02 505 67 00 zodat we je kunnen doorverwijzen naar een erkende glasbreukhersteller. 
Ga je niet naar een erkende glasbreukhersteller, dan moet je zelf 20% van het bedrag van de reparatiefactuur betalen (dit is de vrijstelling).
Ben je niet verzekerd tegen glasbreuk? Dan betaal je de kosten voor de herstelling zelf. Toch geniet je, als verzekerde bij Yuzzu, van een korting van 10% bij Touring Glass. Vraag ernaar wanneer je contact met hen opneemt.

Meer informatie over wat te doen na schade aan je auto en een auto-ongeval.
Meer informatie over hoe je het aanrijdingsformulier invult.
Wat moet ik doen bij verlies of diefstal van de boorddocumenten van mijn voertuig?
Geef het verlies of de diefstal van jouw documenten aan bij de politie en vraag een attest aan. Breng ook ons op de hoogte van het verlies van je boorddocumenten. Wij sturen je dan het roze formulier toe, waarmee je een duplicaat van het inschrijvingsformulier kan aanvragen.

Het geheel stuur je dan naar de Dienst voor Inverkeerstelling van Voertuigen (D.I.V.). Wij sturen je nadien een duplicaat van jouw verzekeringsbewijs.

Opgelet! Als het gelijkvormigheidsattest van jouw voertuig gestolen is, moet je bij jouw concessiehouder of een andere concessiehouder van het merk een duplicaat aanvragen. Je moet ook een duplicaat van de technische controle aanvragen als het voertuig ouder is dan 4 jaar.

Meer informatie over wat te doen na schade aan je auto en een auto-ongeval.
Meer informatie over over hoe je het aanrijdingsformulier invult.
Moet ik een anti-diefstalsysteem in mijn voertuig plaatsen?
Dit hangt af van jouw offerte en type wagen. Als je een omniumverzekering neemt, kunnen wij je vragen om een antidiefstalsysteem te installeren. In de meeste gevallen beschikken nieuwe wagens al over een systeem dat aan onze eisen voldoet.

In geval van schade door weersomstandigheden

Wat heeft de verzekering nodig in geval van schade? Hoe stel ik mijn dossier samen?
Voor ons is het vooral belangrijk dat de schade goed gedocumenteerd is door foto’s en een omschrijving van de oorzaak en de omstandigheden. Deze gegevens zijn nodig voor een goed beheer van je dossier. Je kan ze ons toesturen via de webforms.
Ik ben met mijn auto geslipt en ben tegen een boom terechtgekomen. Wie betaalt de schade aan mijn auto?
Enkel wanneer je een Volledige Omnium verzekering hebt, zullen we kosten aan je auto vergoeden. Indien van toepassing, betaal je zelf ook een deel van de schade (de franchise of vrijstelling).
De verplichte verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) komt in dit geval dus niet tussen voor de kosten aan jouw auto. Wanneer je tijdens de slip een ander voertuig raakte en beschadigde, zal de BA-verzekering de eigenaar van die auto wel vergoeden.
Ik heb pech door het winterweer maar geen ongeval gehad. Komt de dienst bijstand mij helpen?
Je kan bij problemen een ​​beroep doen op de hulpdienst zolang je de optie Bijstand onderschreven hebt in je verzekeringscontract.
Ik heb mijn voertuig moeten achterlaten omdat de weg onbegaanbaar was. Komt de bijstand dienst mij halen?
De bijstand dienst zal je komen halen op twee voorwaarden:
De weg is voor de takeldienst wel begaanbaar (anders komen ze je zo dichtbij mogelijk ophalen)
Je hebt de optie Bijstand onderschreven in je verzekeringscontract.
Ik merk dat de smeltende sneeuw tot waterinfiltratie heeft geleid in mijn huis en het plafond heeft aangetast. Wat nu?
Meld het ons zo snel mogelijk nadat je de schade hebt vastgesteld. Dit soort schade valt onder je woningverzekering als waterschade.
Iemand is op de stoep voor mijn huis gevallen en heeft zijn arm gebroken. Wat zal er gebeuren?
Weet dat het een burgerplicht is om je stoep steeds op te ruimen om te voorkomen dat mensen vallen.
Wanneer een persoon toch op je stoep valt en verwondingen oploopt, dan kan het gebeuren dat deze persoon beroep zal doen op zijn familiale verzekering om een schadevergoeding van jou te krijgen. Jij zal dan een brief toegestuurd krijgen.
In dat geval helpen wij jou als jij een familiale verzekering bij ons hebt. Stuur de brief zo snel mogelijk naar ons door. Wij analyseren de situatie en handelen daarnaar. Er komen namelijk verschillende elementen in aanmerking om te bepalen of jij verantwoordelijk bent voor de val van die persoon (je aanwezigheid op het moment van het ongeval, de aanwezigheid van bladeren of voorwerpen op de grond, het al dan niet sneeuwruimen van de stoep, enz.). Moest je effectief verantwoordelijk zijn voor de val, dan vergoeden wij de tegenpartij.

Heb je nog een andere vraag?

Heb je niet gevonden wat je zocht? Stel dan je vraag aan onze medewerkers via het contactformulier. Zij helpen je graag verder!